Kezdőlap > Solid Edge, Szinkronmodellezés > Szinkronmodellezési technológia használata–II.

Szinkronmodellezési technológia használata–II.

Elég sok konzultációt tartottam Solid Edge szinkronmodellezésből! Mindig azzal kezdem, hogy ki hallott róla! Általában azt a választ kapom, hogy “halottam róla, de nem használható!”.

Hát igen, legalább őszinte az illető. Konzultáció végén, az előző álláspont általában meg szokott változni: “Kéne vele foglalkozni, mert jó dolgok vannak benne!”. Természetesen csak azoknál, akik meg akarják tanulni, és érdeklődőek. Vannak olyanok, akik nem mondanak semmit, mert belátták, hogy nem volt igazuk és ezért inkább szó nélkül elmennek (de az arcuk, szemük mindent elárul).

Érdekes kérdés, hogy miért van az első vélemény? Talán azért mert nem szeretünk újat tanulni. Megszoktuk a régit, az jó, munkám van, akkor minek! Eddig is meg tudtam csinálni, akkor miért?

Igazából annyit tudok az első vélemény ellen tenni, hogy megosztom a legalapvetőbb információkat a szinkronmodellezéssel kapcsolatban. Íme néhány poszt a témához (nem időrendi sorrendben):

Az eddigi tapasztalat (sajnos) azt mondatja velem, hogy aki még mindig hagyományos módon tervez, modellez, az még igazából nem is tervezett 3D-ben!!! Ezért a mondatért sokan meg fognak haragudni rám, de mégis így van!

Ennek okai a következők:

  • A hagyományos modellezési technológia megköveteli, hogy 2D-s vázlatokra bontsuk a 3D-s modellt! Itt is szükség van természetesen bizonyos fokú 3D-s térlátásra, azonban a hagyományos modellezésnél a térlátás abban merül ki, hogy a 3D-s modellt 2D vázlatokra hogyan tudjuk felbontani. Ez inkább arra hasonlít, ahogyan az egyetemen, főiskolán, szakközépiskolában oktatják a szakrajzot. 
    Azt tanították, tanítják (tisztelet a kivételnek), hogy a tervező által elképzelt 3D-modellt, szerkezetet, hogyan lehet 2D-ben ábrázolni, papírra vetni!

Na most akkor hogyan is tervezünk hagyományos építőelem (alaksajátosság) alapú modellezéssel?

  • Elképzeljük a 3D-s modellt, szerkezetet

  • Vázlatokra bontjuk

  • A vázlatokat 3D-s műveletekkel kiemeljük a térbe.

  • A gyártáshoz 2D rajzot generálunk!

Persze ennek is megvolt az értelme. Mégis csak gyorsabban lehetett ezzel a módszerrel tervezni, mint 2D-s acaddal (döcöggel), vagy azzal egyenértékű rajzoló szoftverrel.

Azzal, hogy 2D-s vázlatokra bontottuk a modellt, elveszett maga a 3D-s

  • Véleményem szerint a hagyományos (építőelem) alapú modellezés ideje lejárt. Úgy érdemes rá tekinteni, mint egy átmenet a 2D-s és a 3D-s tervezés között.

    És most jön a szinkrontechnológia! Itt a konstrukciót, modellt térben kell látni és térben kell megadni a geometriai kényszereket és használni a geometriai szabályokat. Ez magával vonzza azt, hogy a tervezőnek az alap geometriákkal tisztában kell lennie, (nem lehet ezt a tudást úgy elkenni, mint a 2D-s vázlatoknál). Itt komolyan kell tudni, hogy mi a szimmetrikus, mi az egysíkú, mi a vízszintes, függőleges (mihez képest), milyen felületek alkotják a modellt, és azokat hogyan lehet módosítani. Ezeket a 2D-s vázlatokon el lehet mismásolni, de 3D-ben nem. Az áttérést megkönnyítendő, Segédmetszeteket (Live rules) lehet készíteni, ahogyan azt az Alkatrészek szinkron módosítása szerelésben posztban mutattam. Ebben a segédmetszetben a metsző vonalakat MÉRETEZNI lehet. Ezekkel a méretekkel egyből a modellt tudjuk módosítani. Szerintem szakrajzon mindenkinek azt tanították, hogy a műhelyrajzon annyi nézetet, metszetet, méretet kell használni, amennyiből legyártható a modell. Nos ez a szinkronmodellezésnél is így van; annyi segédmetszetet, annyi valós 3D-s méretet kell feltenni a modellre, amennyiből legyártható az. És ennyi elég is! Micsoda különbség, hogy nem kell vázlatokra bontani a modellt, amely egyébként is a tervező modellezési tudását tükrözi és semmi köze a modellhez. A szinkrontechnológiában a modell a lényeg, a modell felületeinek a geometriai kapcsolatain múlik az, hogy hogyan lehet egy adott pillanatban a modellt módosítani, hogy az legyártható legyen.

    Ti mit gondoltok?

Kategóriák:Solid Edge, Szinkronmodellezés Címke:
  1. Beliczay János
    2012. november 13. - 15:31

    Üdv.! “Az eddigi tapasztalat (sajnos) azt mondatja velem, hogy aki még mindig hagyományos módon tervez, modellez, az még igazából nem is tervezett 3D-ben!!! Ezért a mondatért sokan meg fognak haragudni rám, de mégis így van!”….. NINCS ÍGY!!! Sajna nagyon sok mindent nem lehet megoldani még most sem szinkronmodellezéssel, hiába is szeretnénk. A psm környezet különösen le van maradva, javarészt ebben a szférában kellene helytállnunk itt, DE NEM MEGY!! ch

  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Enterprise Group PDM

Üdvözöljük az Enterprise Group PDM megoldások oldalán

Daily PLM Think Tank Blog

Product Lifecycle Management by Oleg Shilovitsky

olahl

Let IT flow...

Balássy György szakmai blogja

Megtanultam. Megosztom.

Solid Edge (R)eloaded

Minden ami Solid Edge!!!

Turóczy Attila szakmai blogja

(MCP, MCTS, MCT, MVP)

%d blogger ezt kedveli: